9 oct. 2008

CONTRA LA SUPRESSIÓ DEL BATXILLERAT NOCTURN

A l’unilateral i antisocial projecte de Decret del Batxillerat del Departament d’Educació, s’afegeixen ara les instruccions als instituts que feien nocturn perquè no matriculin cap alumne de 1r aquest curs.
El mateix Departament reconeix que hi ha 4.900 alumnes que fan batxillerat nocturn i uns 1.700 que el fan a distància. No obstant, basant-se en un suposats resultats, segons els quals en el primer cas el percentatge d’aprovats és d’un 40% i en el segon d’un 60%, el Conseller Maragall vol donar per acabada l’experiència del batxillerat nocturn a Catalunya i potenciar el model de l’Institut Obert de Catalunya (IOC), amb 4 centres de suport a les capitals de província.

Amb tot, la comunitat estudiantil juntament amb el professorat de secundària ha generat una polèmica que ha fet reaccionar el departament, que sembla haver optat per la fórmula intermèdia que proposava l'associació de directors Axia, que consisteix a mantenir el batxillerat nocturn, encara que es reduirà el nombre de centres –ara són 45– que fan classes a la nit. Així que el departament no eliminarà del tot l'oferta però la reduirà a pocs centres.

En declaracions a Catalunya Ràdio, el conseller d'Educació, Ernest Maragall, va voler calmar els ànims que s'havien escalfat els últims dies tant pel fons com per la forma amb què es va decidir la supressió, en un principi en dos anys, dels estudis de batxillerat nocturn. Finalment, i no és la primera vegada, el departament d'Ernest Maragall ha fet marxa enrere de les seves intencions inicials. Des que el sindicat de mestres ASPEPC-SPS va denunciar les intencions del Departament d'Educació, el passat 25 d'abril, les reaccions contràries no han parat d'aparèixer.

Per la seva banda, el director territorial d'Educació a Tarragona, Vicent Villena, va justificar l'anunci de la supressió del batxillerat nocturn per l'«evolució a la baixa de la demanda», amb variables com els abandonaments, i sobretot pel fet que, segons va assegurar, s'ofereixen alternatives com un batxillerat diürn «molt més flexible» i, d'altra banda, l'Institut Obert de Catalunya. Villena va explicar que els actuals centres de nocturn podrien funcionar a partir d'ara com a centres de suport a l'ensenyament a distància.

Des de l’AJMIR (assemblea de joves de Montcada i Reixac) entenem que el projecte de Decret del Batxillerat del Departament d’Educació en realitat respon als mateixos criteris el·litistes i economicistes de tota la reforma del Batxillerat i de la futura LEC. On el conseller Maragall i el govern de la Generalitat no els preocupa en absolut que 5.000 o més treballadores i filles de treballadores treballin i vulguin estudiar el batxillerat amb un sistema presencial, en el qual no estant disposats a invertir unes dotacions i uns professors. De fet, però, això és la punta de llança d'un problema més gros que ens ve a sobre; la privatització del sistema educatiu.

Montcada i Reixac fins ara hem tingut la possibilitat i dret d’un Batxillerat Nocturn a l' IES Montserrat Miro. Classes que s'imparteixen des de fa vint-i-cinc anys amb una trajectòria reconeguda per tots els habitants del nostre poble. Aquestes ja no existiran l' any que ve si no intentem aturar entre tothom aquesta vergonyosa supressió!

No deixem que aquesta lluita caigui en el pou de l' oblit, perquè l’educació és un dret i no una mercaderia. Esperem coordinació i lluita de tota la societat civil de Montcada. CONTRA LA SUPRESSIÓ A L’I.E.S. MONTSERRAT MIRÓ SALVEM EL NOCTURN!


AJMIR (assemblea de joves de Montcada i Reixac)

3 COMENTARIS (clica i escriu els teus):

Anònim ha dit...

Es una llastima que es perdi aquest "servei" a Montcada que facilitava poder compaginar treball i estudis.
Aquest servei no havia estat mai motiu de polemica , senyal que funcionava .
Un pot entendre que convé racionalitzar les despeses en un Departament que genera any darrera any necessitats noves. Ara bé, l'experiencia ens diu que els diners que s'estalvien ens poden sortir carissims a mig termini.
Quans dels 40 o 50 estudiants de Montcada podran compaginar si han d'anar a Cerdanyola o Sabadell?
Quantes families d'aqui uns anys comprovaran que a sigut pitjor el remei que la malaltia ?
L'Ajuntament en aquest cas hauria de pressionar de veritat, no com ara que es limita a una simple moció que només serveix per justificar-se i rentar-se les mans passant la pilota a un altre.
Hi ha una mala fama que no es sustenta amb dades fidedignes , la "llegenda" que aquest servei no deixa de ser un lloc a on hi van a parar "els pitjors estudiants" , no es cert.
A Montcada hi hauria d'afegir-se en la reclamació que aquest servei es "necessari" i que la seva demanda esta asegurada per molts anys. No diuem que creixerem amb 2000 pisos nous en pocs anys? , no es diu que rascarem amb poc temps els 45/50.000 habitans?
a on aniran a estudiar els que optin fer-ho pel nocturn ?
Tornarem a les hores a sol.licitar-ho?

Vladímir Ilich Uliánov ha dit...

Blog de l'Assemblea de Joves de Montcada i Reixac.

http://aj-mir.blogspot.com/

Anònim ha dit...

Volem un ensenyament.

Públic: volem un ensenyament que garanteixi la igualtat d'oportunitats real per a totes i tots, que ens permeti accedir al coneixement sense traves acadèmiques, burocràtiques ni econòmiques. Entenem que l'ensenyament públic ha de ser d'accés universal, gratuït i gestionat única i exclusivament per l'administració pública sense concessions ni intromissions de capital privat.

Popular: defensem i treballem per un model educatiu transversal, multidisciplinari i integrador amb les dinàmiques socials que envolten instituts i universitats, amb un model pedagògic democràtic i participatiu que s'allunyi de la rigidesa tradicional, i que vagi encaminat a fomentar l'esperit crític.



Català: treballem per un ensenyament català, entenem que cada poble, per afrontar els propis reptes socials, culturals i econòmics té el dret a organitzar i regular el seu propi sistema educatiu. Lluitem per un marc educatiu dels Països Catalans i volem un ensenyament català tant en llengua com en continguts. La llengua catalana ha de ser la llengua vehicular de l'ensenyament.

Antipatriarcal: lluitem per assolir la igualtat de sexes. Així, apostem per la coeducació com a millor mètode educatiu per a assolir el nostre objectiu. Entenem que només una educació no sexista des de menudes i menuts podrà canviar la societat masclista hegemònica. Tanmateix, reivindiquem el paper de l'ensenyament per avançar en la normalització de les diferents opcions sexuals.

De qualitat: exigim un model educatiu que no mesuri la qualitat educativa exclusivament per la seva eficiència, sinó que inclogui criteris acadèmics i de socialització del coneixement. Entenem que l'estudiant no pot ser tractat com una consumidora de coneixement o client, sinó com una persona en formació. Aquest ensenyament ha de partir i promoure models educatius racionals i científics, defugint dogmatismes. Treballem per assolir la laïcitat.